Genom Surahammars kommun, kan personer som på grund av ålder eller på grund av varaktig eller tillfällig funktionsnedsättning och som har svårigheter att klara sig själv, få hjälp och stöd.
Hemtjänst
Hemtjänst är en insats för dig som bor i eget boende och som har svårigheter att på egen hand klara din personliga omvårdnad eller hushållssysslor. Du behöver ansöka om hemtjänst hos våra biståndshandläggare. Information om ansökan hittar du längre ner. En nyhet i kommunen är att från 1 oktober behöver du inte längre ansöka om insatsen trygghetslarm utan du kan beställa trygghetslarmet direkt hos våra utförare. Mer information om beställning och tillvägagångssätt kommer inom kort.
Hemtjänst kan bestå av
- Omvårdnadsinsatser innebär bland annat stöd och hjälp med personlig hygien eller påklädning.
- Serviceinsatser innebär bland annat hjälp med städ, tvätt, inköp, enklare matlagning, post- och bankärenden.
- Hemtjänst kan också innebära insatser som ges med syfte att bryta social isolering eller för att öka känsla av trygghet och säkerhet i det egna hemmet.
När hemtjänst inte är tillräckligt
Om situation uppstår där hemtjänst inte är tillräckligt för att täcka dina hjälpbehov kan du ansöka om korttidsplats eller växelvård, mer information om detta hittar du här.
Avgift för hemtjänst
Du som beviljas hemtjänst betalar avgift för den hjälp du får. Vad du behöver betala räknas ut av vår avgiftshandläggare.
Du betalar aldrig mer än en förbestämd maxtaxa (högkostnadsskydd). Beviljas du leverans av matlådor tillkommer kostnad för maten då mat inte räknas in i högkostnadsskyddet.
På denna sida hittar du mer information om avgifter inom vård och omsorg.
Beräkna din preliminära hemtjänstavgift
Uppgifter
Inkludera all pension/inkomst före skatt.
Hyra räknas efter avdrag för ev. bostadstillägg.
Resultat
Notis: Beräkningen följer modellen: avgiftsutrymme = nettoinkomst − (hyra − bostadstillägg + minimibelopp). Den faktiska avgiften kan påverkas av beslutade insatser och regler vid frånvaro/ sjukhusvistelse.
Källa: Surahammars kommun – Avgifter inom vård & omsorg 2025 (maxtaxa 2 642 kr/mån; minimibelopp 7 247 kr ensamstående / 5 912 kr sambo/gift).
Om du beviljas hemtjänst
Beviljas du hemtjänst tar vi kontakt med dig. Vi kommer tillsammans med dig bestämma när hjälpen ska starta och vilka dagar och tider som du ska få den beviljade hjälpen.
I Surahammars kommun är det den kommunala hemtjänsten som utför insatserna. Det innebär att du som har beviljad hemtjänst inte behöver välja mellan olika utförare – kommunen ansvarar för att du får den hjälp du behöver.
Kvalitet inom verksamheterna
Vi är måna om att hjälpen du får ska vara av god kvalitet och att personalen besitter den kunskap som behövs för sitt arbete. De flesta av personalen är utbildade undersköterskor. I Surahammars kommun, som är ett finskt förvaltningsområde, har du som finsktalande möjlighet att få träffa finsktalande personal.
All personal får kontinuerligt vidareutbildning inom olika områden som berör vård- och omsorgsarbetet. Verksamheterna arbetar med bland annat egenkontroller för att säkerställa och utveckla kvaliteten. Verksamheterna utreder när det förekommer misstankar om brister. Hantering av synpunkter och klagomål ligger också till grund för utvecklingsarbetet.
Jämför hemjänst mellan Surahammar, Ramnäs och Virsbo
På Äldreguidens webbplats kan du jämföra hur hemtjänsten står sig i jämförelse med andra tätorter i kommunen.
Personalkontiuteten i hemtjänsten
I Surahammar har vi en personalkontinuitet på 14 – vilket innebär att våra brukare i genomsnitt möter 14 olika medarbetare under en tvåveckorsperiod. Det är något bättre än rikssnittet, som år 2024 låg på 16.
Vi arbetar aktivt för att öka kontinuiteten och skapa tryggare relationer mellan personal och brukare.
Du får en kontaktperson
När hemtjänsten har påbörjats får du information från oss vem som är din kontaktperson. Denna kontaktperson finns till för att underlätta dialogen mellan dig och hemtjänsten, samt för att främja kontinuitet och samordning av din hjälp.
Genomförandeplan
Tillsammans kommer ni att planera och beskriva upplägget av dina hemtjänstinsatser, vilket kommer sammanställas i ett dokument som kallas för genomförandeplan. Önskar du kan du ha med dig en anhörig när genomförandeplanen tas fram.
Nyckelfritt system
Vid uppstart av hemtjänst kommer ett digitalt lås att installeras hemma hos dig. För att förbättra service, trygghet och säkerhet har Surahammars kommun digitala lås för de som har trygghetslarm eller hemtjänst. Det innebär att hemtjänstpersonalen endast behöver ha med sig en digital nyckel istället för att hantera ett stort antal nycklar. Du som kund behöver endast lämna ut en uppsättning nycklar.
Trygghetslarm
Om du känner otrygghet i hemmet och vill ha möjlighet att kontakta någon vid akuta behov, kan du ansöka om ett trygghetslarm.
Från och med 1 oktober 2025 så kan du beställa trygghetslam dirket via ditt hemtjänstkontor utan att få det biståndsbeprövat.
Beställningsblankett trygghetslarm pdf, 147 kB.
För trygghetslarmet betalar du en avgift varje månad. Är du bortrest görs inga avdrag på kostnaden.
Så fungerar trygghetslarmet
För att larma trycker du på din larmknapp som du antingen har som ett armband på handleden eller hängandes i ett snöre som du har runt halsen. När du tryckt på larmknappen ringer larmet upp trygghetscentralen. Trygghetslarmet är kopplat till trygghetscentralen Tunstall. Där finns personal dygnet runt för att ta emot larm. Om du larmar ringer trygghetscentralen till den hemtjänstgrupp du tillhör och personal inom hemtjänsten besvarar sedan larmet inom 30 minuter.
Larmknappen är vattentät och du kan ha den på dig när du duschar eller badar. Trygghetslarmet behöver ström, låt därför alltid sladden sitta kvar i vägguttaget även när du inte är hemma eller om du reser bort.
Det är viktigt att du meddelar om du skall vara bortrest en längre tid, byter bostad eller andra förändringar som kan påverka hjälpen.
Larmet ska prövas en gång i månaden
Du behöver provlarma en gång i månaden. Detta skall göras för att kontrollera larmknappens funktion. Glömmer du bort att provlarma kommer du bli uppringd av trygghetscentralen som påminner dig att provlarma.
Hemleverans av mat
Personer som inte själva kan tillaga måltider på grund av nedsatt funktion eller inte kan ta sig till affär kan ansöka om matdistribution, det vill säga leverans av matlådor. Du har då möjligheten att få lagad varm mat dagligen. Maten tillagas i något av kommunens kök. Hemtjänstpersonalen levererar maten. Om du önskar kan du få för två matlådor per dag. Matlådorna levereras endast vid lunchtid. Kostnad för mat tas ut enligt taxa.
Mer information om måltider inom vård och omsorg hittar du här.
Hjälpmedel
För att kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt kan det vara aktuellt med hjälpmedel eller bostadsanpassning. Ett hjälpmedel innebär för många möjligheten till ett mer självständigt liv. Är du i behov av hjälpmedel ska du vända dig till din vårdcentral.
Om du inte har möjlighet att ta dig till vårdcentralen kan vårdcentralen ge kommunens fysioterapeuter och arbetsterapeuter i uppdrag att komma hem till dig på ett hembesök för göra en bedömning om dina behov av hjälpmedel. Du betalar en avgift för hembesöket.
Är du inskriven i hemsjukvården via kommunen ska du vända dig direkt till kommunens fysioterapeuter och arbetsterapeuter för en bedömning om du kan få hjälpmedel. Avgiften för besöket ingår i månadskostnaden för hemsjukvården.
För ansökan och vid frågor om hemtjänst
Klicka här för kontaktuppgifter till biståndshandläggare
Eller skriv din fråga till kommunen@surahammar.se
Träffpunkt - Dagverksamhet Knuten
Knuten är en dagverksamhet för dig som bor i ordinärtbonde och har en kognitiv sjukdom, som till exempel en demenssjukdom, eller väntar på utredning och har tydliga symtom.
Här får du möjlighet att umgås med andra, delta i meningsfulla aktiviteter och få stöd i vardagen. Samtidigt får anhöriga en stunds avlastning.
Syftet med dagverksamheten:
- Bibehålla minnesfunktioner och skapa en mer strukturerad vardag
- Stärka självkänslan och känna delaktighet
- Skapa möjlighet att knyta nya vänskapsband
- Underlätta för dig att bo kvar hemma längre
- Ge stöd och avlastning till anhöriga
Du är välkommen att delta en dag i veckan – helt utan biståndsbeslut.
Om du önskar delta fler dagar, kontaktar du en biståndshandläggare som kan hjälpa dig vidare.
Vill du veta mer eller anmäla intresse?
Kontakta Knutens dagverksamhet direkt på 0220-392 98 eller kontakta vår Äldreombudsman så hjälper de er att komma igång.
Vid synpunkter och klagomål på hemtjänsten
Om du har synpunkter eller klagomål kan du lämna dem via kommunens digitala formulär:
Lämna synpunkter och klagomål
Du kan få hjälp av en anhörig eller personal med att registrera ditt ärende. När det har skickats in hanteras det av ansvarig chef.
Det går även bra att framföra synpunkter muntligen till personalen, som då ansvarar för att registrera dem.
Du har också möjlighet att kontakta kommunens äldreombudsman:
Äldreombudsman i Surahammars kommun
Sonja Leppaniemi
📞 Telefon: 0220–390 34
📧 E-post: sonja.leppaniemi@surahammar.se
Se film från äldreomsorgen i Surahammars kommun
Se film - Äldreomsorg i Surahammars kommun mp4, 71 MB. (svensk version)
Katso video – Vanhustenhuolto Surahammarin kunnassa mp4, 75 MB. (suomenkielinen versio)
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: