Personligt ombud Västmanland finns till för dig som har omfattande och långvarig psykisk ohälsa och är över 18 år. Verksamheten är fristående och alltså inte en del av kommunen.
Vilket stöd kan du få?
Du som har en psykisk funktionsnedsättning och riktigt svårt att själv klara av och förstå kontakter med socialtjänst, sjukvård och andra myndigheter både nu och lång tid framöver kan få hjälp med allt detta av ett personligt ombud.
Tillsammans med dig kartlägger det personliga ombudet dina behov och önskemål av vård, stöd och service som du har rätt till och som finns att få. Ombudet kan ge dig stöd när du ansöker om hjälp. Personligt ombud kan även vara med och stötta i kontakter med kommunen, regionen (sjukvården) och andra myndigheter.
Det personliga ombudet kan också undersöka om vilka rättigheter och skyldigheter du har och vara någon att prata med, till exempel om pengar, hälsa eller jobb.
Ombuden arbetar på uppdrag av dig, och det är en frivillig verksamhet som är gratis.
För dig som har stort
behov av samordnade insatser
Målgruppen för personligt ombud är personer som har en funktionsnedsättning som innebär
- omfattande och långvarig psykisk ohälsa som medför stora hinder för ett fungerande vardagsliv
- komplexa behov av vård, stöd och service
- behov av kontakt med socialtjänst, vård eller psykiatri och andra myndigheter
- behov av samordning av vård, stöd och service
Kontakt
Personligt ombud
021-39 49 01
personligtombud@vasteras.se
Telefontid:
Måndag-fredag kl. 08.00-16.00
Vad händer när jag tar kontakt?
När du ringer till personligt ombud Västmanland får du ett första samtal för att se om du tillhör målgruppen och vilka behov du har. Om det bedöms att du skulle ha nytta av tjänsten blir du sedan kontaktad av ett personligt ombud som arbetar mot Surahammar. Det är lite väntetid, så det kan ta några veckor, beroende på hur hårt trycket är just nu. Du kommer få veta ungefärlig väntetid när du ringer.
Sidansvarig:
Senast uppdaterad: