Dödsboanmälan

Det är inte ovanligt att någon som har dött saknade tillgångar och försäkringar som täcker begravningskostnader och liknande. I sådana fall kan ni anhöriga vända er till socialkontoret i kommunen för att ansöka om att få göra en dödsboanmälan i stället för en bouppteckning. Det är socialnämnden som tar hand om sådana ärenden.

När nämnden undersöker om en dödsboanmälan kan genomföras räknar man på den avlidnes tillgångar vid dödsfallet och jämför dem med kostnaderna för en begravning. För att en dödsboanmälan ska vara aktuell får den som avlidit inte äga någon fast egendom eller tomträtt. Om en dödsboanmälan är möjlig upprättas den av socialnämnden, som sedan skickar den till Skatteverket.

Dödsboanmälan bör vara klar inom två månader från dödsfallet. Från det att ni har lämnat in en komplett ansökan till Individ- och familjeomsorgen i Surahammar är handläggningstiden som längst två veckor. Tjänsten är kostnadsfri.

Kontakt

Klicka här för att komma till kontaktuppgifter.

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: