Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies

TypeError: Cannot read property "length" from null

Information om corona

Det sprids mycket information om det nya Corona-viruset, covid-19, just nu. Det kan vara svårt att veta vad som är sant och inte. Här hittar du uppdaterad och säkerställd information om coronaviruset.

Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

Kontakt

Translate

Lyssna

Hjälp att bo kvar hemma

Det finns många alternativ för att klara dig själv hemma även när du börjar behöva hjälp och stöd.

Hemtjänst

Hemtjänst kan innebära allt från trygghetslarm till väldigt omfattande insatser flera gånger per dag. Du får den hjälp du behöver utifrån dina behov. För att få hemtjänst behöver en biståndshandläggare göra en behovsprövning.

Matdistribution

Personer som inte själva kan tillaga måltider på grund av nedsatt funktion, inte kan ta sig till affär eller till matservering kan beviljas matdistribution. Behovet av matdistribution skall finnas regelbundet och vara varaktigt men kan även vara aktuellt i en särskild situation, exempelvis vid sjukdom.

Maten levereras varm i en matlåda.

Hur ansöker jag?

Du får mer information och ansöker hos våra biståndshandläggare Du kan även hitta ansökningsblanketten här

Kostnad

Information om avgifter hittar du i en länk här

Bostadsanpassning

Om du drabbats av någon skada eller sjukdom (funktionshinder) kan din bostad behöva anpassas. Den som drabbats kan få bidrag för att anpassa sin permanentbostad. Bidrag lämnas till skälig kostnad för åtgärder i och i anslutning till bostaden som är nödvändiga för att ge personer med funktionshinder möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.

Trygghetslarm

bland kan det räcka att veta att man kan kalla på hjälp vid behov. Då finns möjlighet att ansöka om trygghetslarm. Larmet ska bäras kring halsen eller på armen.

Du som blivit beviljad trygghetslarm skall lämna din bostadsnyckel i samband med installationen, så att personalen kan åtgärda eventuella larm som kommer från dig. Nycklarna som lämnas till personalen förvaras inlåsta i ett särskilt nyckelskåp i deras lokal.

Det är viktigt att du meddelar om du skall vara bortrest en längre tid, byter bostad eller andra förändringar som kan påverka hjälpen.

Hur ansöker jag?

Du får mer information och ansöker hos våra biståndshandläggareDu kan även hitta ansökningsblanketten härKostnaden för trygghetslarm är 0-137 kronor per månad, kostnaden per månad beräknas på din inkomst.

Transport

Inom Surahammars tätort finns en så kallad Flexlinje med bussar, där du ringer i förväg och beställer mellan vilka punkter du vill åka. Flexlinjen är tillgänglig för alla och gratis. Du åker i en mindre buss som har plats för både sittande, rullstol, rollatorer och matkassar. Bussföraren hjälper dig vid av- och påstigning. 

Flexlinjen bokas på Tfn 0220 - 230 75

Det finns också Brukslinje som kör Surahammar-Ramnäs-Virsbo, samt omvänt och är anpassad till busslinje 514 från Västerås till Surahammar. 

Tidtabell

Servicelinjen är ett tredje alternativ att färdas och det en busslinje som har fasta tider och en fast rutt och går i Surahammar och Ramnäs. För att åka med bussen är det enda Du behöver göra att stå på en lämplig plats och vinka till bussen. Kom ihåg att inte stå för nära korsningar och övergångsställen. När Du vinkar stannar bussen och plockar upp Dig, man behöver inte boka sin resa i förväg. Servicelinjen är gratis.

För mer information kontaktar du Björks Buss på 0220-105 29, helgfri måndag-fredag kl 8.00-17.00.

Linje 9 i Virsbo är en lokal bussslinje som passar SJ tåg till/från Fagersta och till/från Västerås. Nolltaxa.

Sjukresor

Att bli sjuk innebär att man ibland måste resa till och från sjukvården, detta kallas för sjukresor. Läs mer om sjukresor.

Sjukresor bokas på Tfn 020 - 21 21 21

För dig som har stora svårigheter att resa med kollektivtrafiken finns möjligheten att istället ansöka om färdtjänst.

Ledsagarservice

Ledsagning ska bryta isolering och öka möjligheten till aktiviteter utanför hemmet. Du får en följeslagare som hjälper dig att komma ut på fritidsaktiviteter eller kulturevenemang.

Om du beviljas ledsagning via socialtjänstlagen är det hemtjänsten som utför insatsen.

Hur ansöker jag?

Du får mer information och ansöker hos våra biståndshandläggare Du kan även hitta ansökningsblanketten här

För mer information om ledsagarservice kan du också kontakta områdeschef:
Jenny Vestlund
Telefon: 0220- 391 74
E-post: jenny.vestlund@surahammar.se

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Kontakt

Gunilla Konpan-Palm

BISTÅNDSHANDLÄGGARE RAMNÄS OCH VIRSBO

Köpmangatan 1

Telefontid månd - fred 08.00 - 09.30

Carina Nilsson

BISTÅNDSHANDLÄGGARE SURAHAMMAR

Köpmangatan 1

Telefontid månd - fred 08.00 - 09.30

Anette Hansson

BISTÅNDSHANDLÄGGARE SURAHAMMAR

Köpmangatan 1

Telefontid månd - fred 08.00 - 09.30