Bidragsberättigade föreningar kan söka årligt bidrag för sina verksamheter
När din förening uppfyller kraven för en bidragsberättigad förening och har varit registrerad och verksam i sex månader kan föreningen söka bidrag för sin verksamhet.
Gällande ansökan om idrottsföreningsstöd så presenteras här nedan de bidrag som idrottsföreningar kan ansöka om:
- Grundbidrag, medlemsbidrag och aktivitetsbidrag söks senast 31 januari.
- Övrigt verksamhetsbidrag är möjligt att söka löpande under hela året
Grundbidraget delas på antalet bidragssökande idrottsföreningar i kommunen. För att erhålla grundbidrag ska föreningen bestå av minst 10 medlemmar. Medlemsbidraget till idrottsföreningar fördelas efter aktiva medlemmar 7 – 20 år i idrottsföreningen. Aktivitetsbidraget syftar till att ge ideella idrottsföreningar uppmuntran för verksamhet i gruppform bland barn och ungdomar i åldrarna 7 – 20 år. Aktiviteten ska vara beslutad och ekonomiskt planerad av styrelsen, medlemsmöte, kommitté eller motsvarande. Övrigt verksamhetsbidrag syftar till att ge ideella föreningar stöd för till exempel, lovaktiviteter, evenemang, paraidrott och idrott för äldre.
Läs mer här: RIKTLINJE OCH FÖRDELNINGSMODELL FÖR FÖRENINGSSTÖD TILL IDROTTSFÖRENINGAR Pdf, 753 kB.
Ansökansformulär skickas digitalt senast 31 januari till kommunen@surahammar.se snarast efter föreningens senaste årsmöte.
Bidragsansökan ska lämnas av föreningsadministratören. Bidragsansökan av flersektionsförening ska sökas av huvudföreningen.
Följande handlingar bifogas:
- Verksamhetsberättelse. Verksamhetsberättelsen ska vara utformad så att det framgår hur de mål och syften som avsågs med bidraget uppnåtts.
- Ekonomisk redovisning med resultat- och balansräkning
- Revisionsberättelse
- Årsmötesprotokoll
Sidansvarig:
Senast uppdaterad:
Kontakt
Kontakt
Fritidskonsulent