Cookies

På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies

TypeError: Cannot read property "length" from null

Information om corona

Det sprids mycket information om det nya Corona-viruset, covid-19, just nu. Det kan vara svårt att veta vad som är sant och inte. Här hittar du uppdaterad och säkerställd information om coronaviruset.

Translate

Use Google translate to translate the web page. Kommunen takes no responsibility for the translations.

Lyssna

Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.

Kontakt

Translate

Lyssna

Strömsholms kanal

Strömsholms kanals vattentransportled kom till för att underlätta de tunga hästfororna som drog järnet ner till Mälaren. Att åka båt på Strömsholms kanal idag är att passera Sverige från norr till söder i minatyr. Farleden är 11 mil lång med 26 slussar, från Mälaren och slättlandskapet i söder, genom ett varierande landskap till Smedjebacken i norr.

Strömsholms kanal

Strömholms kanal är 11 mil lång och följer Kolbäcksåns vattensystem. Den flyter från Smedjebacken i Dalarna i norr och genom hela Västmanland till Borgåsund vid Mälaren i söder. Kanalen passerar fem kanalkommuner, Smedjebacken, Fagersta, Surahammar, Hallstahammar och Västerås. Kanalen byggdes åren 1772-1795 för att underlätta transporterna av främst stångjärn från Bergslagen till Mälaren och utskeppningshamnen i Stockholm.

Strömsholms kanal har varit en av Sveriges viktigaste vattentransportled genom tiderna. I de sammanlagt 26 slussarna, slussas båtarna 100 meter under den tio mil långa sträckan. Vid Hallstahammar är nivåskillnaden stor och mäter totalt 50 meter.

Johan Ulfström fick i uppdrag av Bergskollegium, kungens kunniga omkring jernbruk och gruvor, att leda projekteringen och byggandet av Strömsholms kanal. Han hade insett att kunde utnyttja de befintliga vattensystemen från Norra Barken till Mälaren. Endast tio kilometer behövdes grävas ut för hand. Byggnationerna tog 18 år istället för de planerade sex åren. År 1787 reste kung Gustav III på inspektionsresa på kanalen för att besikta och ge slussarna de namn som de har än idag. Den avslutande delen av byggnationen gjordes mellan Hallstahammar och Strömsholm.


Under åren 1842-1860 genomgick kanalen en stor upprustning och sedan 1960-talet används kanalen som rekreationsled för fritidsbåtar. År 1984 skänktes majoriteten, 86%, av aktierna till kanalkommunerna och 1990 blev Strömsholms kanal kulturminnesmärkt i sin helhet.


Strömsholms kanals hemsida

Gästhamnar

Sluss i Ramnäs med ångbåtar

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: