Du läser här:

Företagen nöjda med kommunens myndighetsutövning

Idag (onsdag 2 maj) släppte Sveriges kommuner och Landsting (SKL) sin servicemätning av svenska kommuners myndighetsutövning, Öppna Jämförelser av Företagsklimat 2017. Surahammars kommun placerar sig i toppen på en hedrande 16:e plats.

Det är uppmuntrande siffror för Tobias Nordlander, kommunstyrelsens ordförande i Surahammar. Han påpekar dock att kommunen inte nöjer sig med detta, utan att de hela tiden arbetar för att utvecklas.
– Det känns otroligt roligt att få del av dessa siffror. De ger ett kvitto på att vi är på rätt väg. Men att vi är på rätt väg innebär inte att vi är framme vid målet, vi ska ständigt arbeta för att bli bättre, säger Tobias.

De senaste tre åren har tjänstemän och politiker på Surahammars kommun arbetat hårt med den målsättning som politiken fastslog 2014. Att Surahammars kommun ska ha en snabb service och myndighetshantering i toppklass för företagare. Den ska präglas av tillgänglighet, enkelhet, personlighet och snabb service.

Och arbetet börjar ge frukt! Företagen i Surahammar upplever skillnad, högst betyg får kommunens livsmedelstillsyn. Vid årsskiftet 2016/17 införde Surahammars kommun den s.k. Rättviksmodellen som bland annat innebär efterhandsdebitering av livsmedelskontrollavgiften. Tidigare gjorde Surahammar som de flesta andra kommuner i Sverige, man förskottsfakturerade för livsmedelskontrollen. Nu betalar företagarna i Surahammar när kontrollen är genomförd, vilket är uppskattat.

 

Läs mer om nyheten på Mynewsdesklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan publicerad av: Axel Kjellin
, 2018-05-02 16:59

Läs mer här:


SURAHAMMARS KOMMUN

För barnens skull

Surahammars kommun | Box 203, 735 23 Surahammar | Telefon 0220-390 00 | Organisationsnummer 212000-2031
Besöksadress: Hjulmakarvägen 18, Surahammar | E-post: kommunen@surahammar.se